З досвіду роботи

Тема досвіду: Роль інформаційних та комунікаційних компетентностей у становленні успішної особистості школяра

"Якщо успіху досягти важко, треба докласти більше зусиль"  

П. Бомарше

 

Загродська Олена Борисівна. Закінчила Одеський державний університет імені І.Мечникова, механіко-математичний факультет у 1991 році, стаж педагогічної діяльності – 26 років. Вчитель вищої категорії, "вчитель-методист". Працюю вчителем інформатики НВК «Балтська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 – гімназія» з 1998 року.

Досвід вивчався методичним кабінетом відділу освіти Балтської районної державної адміністрації та адміністрацією НВК «Балтська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 – гімназія» (Рішення методичної ради РМК відділу освіти Балтської районної державної адміністрації від 15 квітня 2010, протокол №2).

Сучасний період розвитку суспільства характеризується потужним впливом інформаційних технологій на всі його процеси, утворюючи глобальний інформаційний простір. Чим і пояснюється актуальність обраної теми, суттєвість і загальнолюдська значимість матеріалу, що розглядається. Справа в тім, що проблема формування інформаційних та комунікаційних компетентностей в умовах комп'ютеризації всіх сфер людської діяльності є однією з глобальних проблем сучасного світу. 

 

  Сучасна наука зосереджує увагу на теоретичній розробці концепції і структурно-організаційних моделей  комп'ютеризації освіти як однієї із важливих складових навчально-виховного процесу, тому що на даний момент, через відсутність  стабільних позицій у цьому питанні, реальна ситуація така, що навіть при наявності комп’ютерної техніки, її ефективне використання, спрямоване на формування  життєвих компетентностей учнів та всебічний розвиток особистості, фактично відсутнє.   

Зрозуміло, що формування інформаційної та комунікаційної компетентностей особистості сучасного школяра зазвичай здійснюється засобами «Інформатики». Окрім цього, цілком зрозуміло, що фактично і формування інформаційної культури і світогляду громадянина інформаційного суспільства покладено на цю ж дисципліну.

Мета дослідження: обґрунтувати вплив формування інформаційних та комунікаційних компетентностей на розвиток успішної особистості школяра. Виявити еволюційне значення комп'ютерних технологій, можливі напрямки викликаних ними еволюційних процесів і педагогічну значимість передбачуваних змін у навчальному процесі. Показати на конкретних прикладах шляхи впровадження новітніх комп’ютерних та інтерактивних технологій в навчальний процес .

Наукова новизна моєї роботи полягає  в узагальненні загальнопедагогічних і методичних ідей щодо застосування інформаційних та комунікаційних технологій як засобу впливу на мотиваційно-стимулюючу складову формування життєтворчих компетентностей учнів в сучасних умовах та їх реалізація на власному досвіді.

 Опрацьовуючи дану тему на протязі кількох років, я сформувала власний шлях щодо формування конкурентоспроможної, самодостатньої, успішної особистості школяра.

У роботі  окреслено креативний підхід до розвитку особистості через формування інформаційно-комунікаційних компетентностей, виділено форми і методи роботи залучення учнів до творчої діяльності, визначені наслідки роботи. Методичний матеріал подається у взаємозв’язку з конкретним досвідом формування творчої, успішної особистості школяра.

 

У сучасному суспільстві тривають швидкі й фундаментальні зміни в основних напрямках людської діяльності. Людство має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методик навчання обумовлена тим, що виникла потреба в розробці методики, що відповідає адаптації школи до комп’ютерної епохи.

Інформаційна компетенція у сучасних дослідженнях трактується як якісна характеристика життєдіяльності людини в сфері оволодіння, передачі, збереження та використання інформації, і в якій пріоритетними є загальнолюдські духовні цінності. Більш містке визначення інформаційної компетенції, на мій погляд, наведено в дослідженні В.П. Герасімова, який трактує її як комплекс умінь цілеспрямованої роботи з інформацією, використання нових інформаційних технологій для роботи з нею; а також сформованість системи наукових знань і морально-етичних норм роботи з інформацією [2. 24 ].

У Національній доктрині розвитку освіти України визначені стратегічні цілі інформатизації освіти шляхом глобальної раціоналізації інтелектуальної діяльності за рахунок використання нових інформаційних технологій і методів радикального підвищення якості підготовки фахівців до рівня, досягнутого в розвинених країнах. Це вимагає від майбутнього фахівця вмінь здійснювати збір, нагромадження, обробку, збереження, передачу й використання інформації на основі сучасних комп'ютерних засобів, а також на базі різноманітних засобів інформаційного обміну. Таким чином, сформованість інформаційної компетенції учня набуває на сьогоднішній день особливого значення.

У документах ЮНЕСКО коротко сформульовані задачі загальної освіти у ХХІ ст.: навчати вчитись (учитися пізнавати); створювати (практична спрямованість); жити (здоровий образ життя); жити разом (культура людських відносин), які і визначають компетентнісно спрямований навчально-виховний процес, максимально зорієнтований на формування самодостатньої особистості.

Відповідно до визначених понять, окреслимо шляхи формування компетентностей учнів:

  • створення умов для розвитку та самореалізації учнів;
  • задоволення запитів та потреб школяра;
  • засвоєння продуктивних знань, умінь;
  • розвиток потреби поповнювати знання.

Але для формування інформаційної та комунікаційної компетентностей учитель повинен:

  • сформувати міцні базові знання учня;
  • навчити учня знаходити необхідну інформацію з теми;
  • розвинути уміння учня фільтрувати інформацію, опрацьовувати її, аналізувати, робити висновки;
  • навчити формувати власну точку зору та генерувати власні креативні ідеї;
  • сформувати вміння застосовувати на практиці здобуті знання.

 

 

Виходячи із головної мети навчально-виховного процесу (формування всебічно-гармонійно розвиненої особистості, з метою підготовки її до життя і праці у сучасному суспільстві),  процес навчання та виховання відіграє велику роль у самореалізації школяра.

Ми завжди повинні мати на увазі, що метою навчально-виховного процесу є успіх учня. Цей успіх не можна визначати вузько. Ми часто керуємося думкою, що успіх – це отримання знань і навичок, достатніх для становлення громадянина, у майбутньому корисного для суспільства. Справді, це так. Але цього не достатньо. Ми повинні намагатися розширювати можливості учня, допомогти йому розкрити власний потенціал. Адже успіх – це удача в діяльності, досягнення певних результатів, суспільне визнання особистості.

Складові успіху:

- умови для досягнення успіху;

- відношення учителя до учня;

- знання, вміння та навички;

- кращі моральні якості особистості.

Сподівання успіху живе у кожній дитині. Отже, вся діяльність вчителя повинна бути націлена на те, щоб допомогти дитині зрости в успіху, забезпечити успіх у навчанні.

 Успіх гарантований не для будь-кого, а лише для того, хто докладає зусиль. Діяльність вчителя спрямовується на те, щоб учні усвідомили, що розвинути здібності і досягти успіху можуть лише ті, хто готовий подолати труднощі.

З психологічної точки зору успіх – це переживання стану радості, задоволення від того, що результат, до якого прагнула особистість в своїй діяльності, або збігся з її надіями, або перевершив їх. На базі цього стану можуть сформуватися стійке почуття задоволення, формуються нові, більш сильні мотиви діяльності, змінюється рівень самооцінки, самоповаги.

Якщо успіх стає стійким, може розпочатися ланцюгова реакція, яка звільняє величезні, приховані до цього можливості особистості, несе невичерпний заряд людської духовної енергії.

Ситуація успіху – це таке цілеспрямоване, організоване сполучення умов, при якому створюється можливість досягнути значних результатів в діяльності, це результат продуманої, підготовленої стратегії, тактики. [1, 12]

Побачити в дитині особистість, допомогти їй розвинутися та розкритися духовно – завдання не лише вчителя, а й батьків. Дитині необхідно створити психоемоційний комфорт не тільки у школі, а й у дома. Досягнення успіху для учня – це стан «здійсненої» радості. Творцями якої виступають і школярі, і вчителі, і батьки.

Особистісно-орієновані технології навчання і виховання дають можливість забезпечення комфортних, безконфліктних умов навчання особистості. І звичайно, поглибити і розширити знання і уміння по предмету можна через проектну діяльність.

Поглиблене вивчення предмета можливо тільки тоді, коли учні мотивовані на отримання знань, зацікавлені в навчанні та володіють навичками самостійного здобування інформації. Вийти за межі предмета можна за допомогою творчої діяльності, виконання нестандартних практичних завдань, творчої пошукової роботи, створення міні-проектів та їх об’єднання в спільний груповий проект.

Щоб дослідити вплив інформаційно-комунікаційних технологій та методу проектів на формування інформаційної та комунікаційної компетентностей на розвиток особистості школяра, я в 2006 році створила експериментальну творчу групу «Розумники і розумниці». Група складалась із дітей різного віку – з 10 до 16 років.

 

Розглянемо механізм формування інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів різних вікових груп на прикладі конкретних проектів: «Чи є майбутнє у провінційних містечок?», «Євроклуб», «Чи можна передбачити майбутнє?», книг, електронних посібників, сайтів.

Мета проекту:

  • розвивати творче мислення учнів;
  • розширити сфери їх пізнання;
  • навчити використовувати набуті знання в практичній діяльності;
  • виховувати прагнення змінити світ на краще;
  • формувати активну життєву позицію;
  • виховувати інформаційну культуру.

Завдання проекту:

  • розвивати особистість кожного учня;
  • Формувати вміння ставити запитання з подальшим обговоренням і вирішенням, використовуючи отримані знання;
  • розвивати коммунікативні навички учнів;
  • формувати вміння й навички  комплексного осмислення знань.

Мотивація роботи – це розвиток пізнавального інтересу.

Етапи роботи над проектом

  1. Організаційний. Створення групи учнів для роботи над проектом, розподіл завдань.
  2. Вибір теми, визначення мети. Складання плану.
  3. Підбір матеріалів із книг, періодичної преси, Інтернету.
  4. Робота над презентацією  проекту в Power Point:

а) приклади презентацій, їхній перегляд; 

 б) створення текстових слайдів;                

в) унесення малюнків, сканування.

  1. Захист проекту .
  2. Оцінювання проекту

Критерії оцінювання роботи над проектом:

  • практична спрямованість;
  • пізнавальність;
  • необхідність одержаних знань у реальному житті;
  • змістовність.

За допомогою застосування такої системи роботи в учнів формуються загально навчальні вміння, необхідні для розв’язання проблем.

Учні намагаються:

  • розуміти проблему (використовуючи знання й уміння для  розуміння інформації, представленої у вигляді тексту, інтегрувати інформацію з різних джерел);
  • характеризувати проблему (визначаючи змінні, присутні в проблемі і зв'язок між ними, будувати гіпотези, критично оцінювати інформацію);
  • представляти проблему (розробляючи форму подання інформації, переходити з однієї форми подання до іншої);
  • вирішувати проблему  (приймати рішення відповідно до умов поставленої проблеми, проводити аналіз системи, її планування для досягнення мети);
  • міркувати над рішенням (досліджувати отримане рішення й при необхідності шукати додаткову інформацію, оцінювати рішення тощо)
  • повідомляти рішення проблеми (вибирати форму подання отриманого результату й викладати його зрозуміло для інших людей).

Такий вид роботи можна застосовувати як в позаурочний час, так і як підсумковий урок з теми «Редактор створення презентацій Power Point».

Під час підготовки конкретно цього проекту, заздалегідь були розподілені ролі учасників. Весь процес являв собою ділову гру.

Отже, метод проектів необхідний для того, щоб:

  • навчити учнів самостійному, критичному мисленню;
  • одержати практичні навички систематизації матеріалу;
  • навчити школярів міркувати, спираючись на знання фактів, закономірностей науки, робити обґрунтовані висновки;
  • приймати самостійні аргументовані рішення;
  • навчити працювати в команді, виконуючи різні соціальні ролі;
  • формувати успішну особистість.

 

 

За майже п’ять років роботи з творчою групою «Розумники і розумниці» я прийшла до висновку, що найголовніше у навчально-виховному процесі – це розуміння дітьми значимості і корисності отриманих знань. І дійсно, формуючи інформаційні та комунікаційні компетентності учнів на уроках та позакласних заходах, прагну розвивати творчі здібності, логічне мислення; виробляю вміння працювати із джерелами інформації, вчу напрацьовувати дослідницькі навички; формую вміння установлення відповідності між явищами, навчаю співробітництву, а також розвиваю комунікативні якості як одну з умов успіху.

 

Поширення власного педагогічного досвіду. Публікації:

  1. Форум «Урок» Сайт  Освіта.ua

Алгоритми та їх властивості. Урок інформатики в 10 класі

https://osvita.ua/school/lessons_summary/informat/6438/

 

  1. Форум «Урок» Сайт  Освіта.ua

Основи алгоритмізації та програмування мовою Паскаль

Розробки уроків з інформатики за програмою курсу (8 клас)

https://osvita.ua/school/lessons_summary/informat/5377/

 

  1. Портал Учительский журнал on-line 

Урок – рольова гра з у 8 класі з поглибленим вивченням інформатики.

Тема уроку: “Кодування інформації”. „П’ятий елемент”

Підсумкове заняття з теми.

https://www.teacherjournal.com.ua/shkola/informatika/8380-urok--rolova-gra-z-u-8-klas-z-pogliblenim-vivchennyam-nformatiki.html

 

  1. Портал Учительский журнал on-line

Роль інформаційних та комунікаційних компетентностей у становленні успішної особистості школяра

https://www.teacherjournal.com.ua/shkola/informatika/8725-rol-nformaczjnix-ta-komunkaczjnix-kompetentnostej-u-stanovlenn-uspshno-osobistost-shkolyara.html

 

  1. Форум «Урок» Сайт  Освіта.ua

Бінарний урок у 10 класі "Логічні операції та вирази"

Розробка бінарного уроку з алгебри та інформатики в 10 класі

https://osvita.ua/school/lessons_summary/integr_urok/6437/

 

  1. Форум «Урок» Сайт  Освіта.ua

Ділення многочленів за схемою Горнера

Інтегрований урок алгебри та інформатики в 10-му класі

https://osvita.ua/school/lessons_summary/integr_urok/6436/

 

  1. Форум «Урок» Сайт  Освіта.ua

Бінарний урок з інформатики й алгебри в 11 класі

Бінарний урок з інформатики й алгебри в 11 класі, розрахований на 2 год., де об'єднуються дві теми: з інформатики ‑ "Цикли з параметром" і з алгебри ‑ "Площа криволінійної трапеції". Освітні цілі уроків поєднані інтегрованою, розвивальною та виховною метою уроку

https://osvita.ua/school/lessons_summary/integr_urok/6434/

 

8.Всеукраїнська газета для вчителів інформатики «Інформатика»

 Шкільний світ, №46-47, грудень 2010. Методична розробка «Роль ІКТ у становленні успішної особистості школяра»,  стор 30 – 41

 

9.Всеукраїнська газета для вчителів інформатики «Інформатика»

 Шкільний світ, №39, жовтень 2010. Авторська програма «Основи алгоритмізації та програмування» Програма курсу. 8 клас, стор. 6 – 12

 

10. Всеукраїнська газета для вчителів інформатики «Інформатика»

 Шкільний світ, №41-43, листопад 2010.З досвіду роботи. Бінарний урок з алгебри та інформатики, стор. 50  -54

 

Формування інформаційних та комунікаційних компетентностей учнів шляхом застосування кейс-методу в процесі викладання шкільного курсу інформатики

Актуальність даної теми: ступінь оволодіння інформаційною культурою є найважливіший показник загального інтелектуального розвитку творчої особистості, а це - одна з основних завдань школи.

  Провідна педагогічна ідея дослідження: активізація пізнавальної та практичної діяльності учнів на уроках інформатики та ІКТ за допомогою методу кейсів. Основна ідея цієї технології - це створення умов для активної діяльності, розвиток творчого потенціалу, який допомагає учням успішно продовжувати навчання в майбутньому.

  Мета дослідження: удосконалювати творчу самостійність учнів в умовах розвиваючого інтегрального навчання інформатики як процес розвитку як загальних (інтелектуальних), так і спеціальних (практичних) здібностей і підвищення якості знань, умінь і навичок.

кейс метод.pdf (3373559)